Pitný režim u seniorů

Co znamená pitný režim? Vědomé udržování dostatečného množství tekutin a minerálních látek v organismu.

Jakým způsobem příjímáme tekutiny? Příjem tekutin vodou, potravinami, oxidačními procesy v těle (během trávení živin). /tekutiny 1500 ml + voda v potravě cca 500 ml + oxidační procesy/

Jak dochází ke ztrátám tekutin? Močením, stolicí, dýcháním, pocením. /moč 1500 ml + stolice 150 ml + kůže 100 ml + plíce 350 ml/. Ztrátou vody se z organismu vytrácejí i důležité minerální látky – sodík, draslík, chloridy, hořčík.

K čemu slouží voda v těle? K přenosu živin, odpadních látek, kyslíku, pomáhá při termoregulaci, tvoří základ cirkulace krve, důležitá při trávení a metabolismu.

Co patří mezi známky dehydratace? Žízeň - je již projevem nedostatku tekutin, moč má tmavé zbarvení, snížení frekvence močení, diuréza menší než 1500 ml, bolesti hlavy, únava, pocit slabosti, závratě, poruchy termoregulace, nedostatečná tvorba slin, vysychání sliznice v dutině ústní, ztráta chuti k jídlu, obtíže s mluvením, dezorientace, apatie, potíže s dýcháním, selhávání smyslů.

K čemu vede dlouhodobá dehydratace? Ke zhoršenému výkonu, chronické zácpě, častější onemocnění močových cest, zpomalení metabolismu, zvýšenému riziku trombóz, centrální mozkové příhody. Poškozuje ledviny, játra, v organismu se hromadí toxické látky.

Je správná obava, že při běžném příjmu tekutin, bude močení častějí? Snížení tekutin může vést k tomu, že moč je více koncentrovaná a dráždí sliznici močového měchýře, dochází tak k opačnému efektu, senior musí na toaletu častěji, jen vymočí méně.

Jaký je optimální příjem tekutin? Příjem i výdej tekutin by měl být v rovnováze. Optimální příjem je 1,5 - 2l denně.

Jak správně tekutiny seniorům nabízet? Senioři mají snížené vnímání žízně, tomu můžeme předejít. Doporučuje se vypít větší množství tekutin ráno, asi 30 minut před snídaní a pak mezi jídly pít asi každou hodinu (2 dcl/1h). Nepít hodinu až dvě před spaním.

Co hrozí u klientů s permanentním močovým katetrem? Při menším příjmu tekutin dochází k zahuštění moči, usazeninám v katetru, může dojít až k neprůchodnosti katetru. Vhodným indikátorem správného zavodnění organismu je barva moči – světlá až bezbarvá, téměř bez zápachu.

Jaké tekutiny jsou nejvhodnější k zajištění dostatečné hydratace? Tekutiny střídejte: pitnou vodu, stolní minerální vody, ovocné čaje, masové a zeleninové vývary, ředěné ovocné a zeleninové šťávy, iontové nápoje, dostatek ovoce a zeleniny.

Které nápoje vhodné nejsou? Slazené nápoje (cukr zvyšuje pocit žízně, umělá sladidla zvyšují chuť k jídlu), sycené CO2, alkohol, káva

Je důležitá i teplota nápoje? V létě by měl mít nápoj teplotu 16°C, v zimě 20 - 25°C.

Jaká je pomoc v domácích podmínkách k rychlé hydrataci? Můžeme použít roztok – 8 lžiček cukru, 1 lžička soli, popř. štáva ze dvou pomerančů nebo grepfruitů doplnit do 1l převařenou vodou. Roztok doplní tekutiny daleko rychleji než samotná voda (kofein a alkohol vynechat – zvyšují ještě více ztráty vody)

Je vhodné tekutiny doplnit co nejrychleji? Nárazový příjem tekutin, může být pro organismus šokem, který nemusí zvládnout. V průběhu jedné hodiny by neměl člověk vypít více než 1,5 l vody. Tělo je schopné za hodinu zpracovat maximálně 700 ml.